Donderdag 10 oktober - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Riekje en Martien Vries - WaarBenJij.nu Donderdag 10 oktober - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Riekje en Martien Vries - WaarBenJij.nu

Donderdag 10 oktober

Blijf op de hoogte en volg Riekje en Martien

10 Oktober 2019 | Zuid-Afrika, Kaapstad

We zijn nu 2 dagen in Barrydale, de eerste dag was het heel slecht weer, de temperatuur daalde naar 8 a 9 graden, maar vandaag was het weer ruim 20 graden en zonnig. Achter de berg bij Barrydale ligt township Smithville, waar we als SPZA met Net Vir Pret een buitengewone relatie hebben. Al ruim 15 jaar ondersteunen we de club ( we zouden het in Nederland buurt - en clubhuiswerk noemen) met het organiseren van activiteiten. Op woensdag praten Martje en Riekje al met de voorzitter van de board, Derek. Vandaag bezoeken we de activiteiten en praten met de leiding, eigenlijk allemaal jongeren die vanuit de township zelf hier zijn gaan werken. Het enthousiasme bij zowel de leiding als de deelnemers spat er vanaf. Ze zijn druk met de voorbereiding van de jaarlijkse parade, altijd met een maatschappelijk thema: dit jaar de gevolgen van gebruik van bestrijdingsmiddelen in de landbouw. Verder ook hier veel muziek, dans, voorschoolse- en naschoolse opvang. We bezoeken ook een farmschool, 20 km buiten Barrydale. Een bijzonder project is ook het opknappen van het farmhouse net buiten de township. Dit huis is door de gemeente verlaten en Net Vir Pret mag ‘children of hope’, hier aan het werk zetten. Ze waren met de herinrichting van de tuin bezig.

Al met al een mooie dag, we sluiten af met een gezamenlijke maaltijd met de staf en de kinderen van de dansgroep in de township.
Hopelijk kunnen we morgen weer foto’s plaatsen.