Dinsdag 8 oktober - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Riekje en Martien Vries - WaarBenJij.nu Dinsdag 8 oktober - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Riekje en Martien Vries - WaarBenJij.nu

Dinsdag 8 oktober

Blijf op de hoogte en volg Riekje en Martien

09 Oktober 2019 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vandaag de hele dag in Mc Gregor. Wij lopen eerst nog 1,5 uur door de mooie natuur rond het dorp, daarna een kopje koffie en dan naar het Breede Centre, waar tal van activiteiten voor allerlei groepen uit de township plaatsvinden. Van dagopvang van 2 tot 4 jarigen, naschoolse opvang, training en opleiding van volwassenen. We zien houtbewerking, naaien en bedrukken van kleding en tasjes. Verder training life skills. Ook wordt er groente gekweekt. Een andere nieuwe activiteit is het mountainbiken. Het daarvoor aangelegde terrein is ook uitstekend te benutten als speelplaats en plaats voor voorstellingen. Alles kost geld en de deelnemers hebben vrijwel niets. In de township (hier zijn overigens door de regering wel nieuwe huizen gezet, die gratis zijn overgedragen aan de inwoners) heerst grote werkloosheid en ze kunnen de grondbelasting van omgerekend € 25 plus de elektra nauwelijks betalen, laat staan een bijdrage aan activiteiten. De leiding is veelal aangewezen op fondsenwerving, want een basisfinanciering vanuit de overheid zit er niet in. Daarover spreken we dus voornamelijk: hoe dat beter georganiseerd kan worden.
‘s Avonds eten we 5 km buiten Mc Gregor in Lady Gray, dat hadden we in Kaapstad al besproken en blijkt dus een mooi buitenverblijf te zijn, alleen te bereiken via gravelroads. Herman en Martien zijn ‘s middags al in die richting gereden en verrassen de dames met een mooie route door de natuur. Na de zware gesprekken een welkome afwisseling.