Woensdag 23 oktober - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Riekje en Martien Vries - WaarBenJij.nu Woensdag 23 oktober - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Riekje en Martien Vries - WaarBenJij.nu

Woensdag 23 oktober

Blijf op de hoogte en volg Riekje en Martien

24 Oktober 2019 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Nog meer flora en fauna. Het accent zou vandaag liggen op de natuur, het landschap en de flora rond Kirkwood en Addo. Kirkwood is het centrum van de citrusteelt, de zondagsrivier of Sundayriver dus geeft ook de naam van de sunday-sinasappeldrank, die ook in Nederland wel te krijgen is. Uitgestrekte boomgaarden, die wel voorzien worden van water van achter de bergen van het nieuwe Addo-park, ten noorden van Kirkwood. In Kirkwood fotograferen we een aantal prachtige bomen, waaronder de veel voorkomende Jacaranda. We hebben besloten naar de Zuurbergpas te gaan, in de gedachte dat we die zo’n 14 jaar geleden al een keer gereden hebben, maar dat blijkt later toch niet het geval te zijn. Boven op de pas willen we gaan lopen, maar de aparte toegang tot het Addopark kost hier per persoon € 20,00; voor een uurtje lopen vinden we dat teveel. Dus lopen we lekker over het terrein van een lodge en daarna over de weg. We besluiten verder te rijden, omdat we niet zeker zijn dat we de pas al hebben gehad. We worden even later verrast door de aanwezigheid van giraffen, het moet wel van een privepark zijn, want Addo heeft deze dieren niet. Later, op de terugweg, zullen we ook zebra’s zien. We rijden verder, maar de weg die eerst vrij goed lijkt wordt steeds slechter. Op een gegeven moment moeten we wel omdraaien, we hebben dan al heel wat hobbels genomen.... we vinden gelukkig een plek om te keren. Terug op de plek waar we eerder liepen fotograferen we nog de monumenten die hier gebouwd gaan worden, ter herinnering aan een oorlog in 1812. Moet het toerisme hier gaan bevorderen. Op dat moment zal de weg vanuit het Noorden echt beter moeten zijn, dat staat wel in de plannen. We keren terug naar ons verblijf in Kirkwood en kijken terug op een mooie dag.