Vrijdag 4 oktober - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Riekje en Martien Vries - WaarBenJij.nu Vrijdag 4 oktober - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Riekje en Martien Vries - WaarBenJij.nu

Vrijdag 4 oktober

Blijf op de hoogte en volg Riekje en Martien

04 Oktober 2019 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vanavond eten we met Margriet Knaap, vele jaren werkzaam bij ngo’s in Zuid Afrika en betrokken bij het werk van de SPZA. Ze praat met ons over de situatie in Zuid Afrika. Ze begint met de situatie van een CEO van een verzekeringsmaatschappij die een afkoopsom van 250.000.000 Rand krijgt, terwijl de gewone Zuid-Afrikaan R 3000 per maand krijgt. Eigenlijk moet je minstens R 10.000 verdienen om in Zuid Afrika rond te komen. Daarbij enorme werkeloosheid, zeker onder jonge mannen zorgt ook voor veel criminaliteit. Daarnaast drugs en alcoholgebruik. Inmiddels zijn er naast de Oorspronkelijke Zuid Afrikanen zo ‘n 5 miljoen andere Afrikanen naar Zuid Afrika getrokken. Margriet blijft want met haar halve pensioen uit Nederland komt ze daar niet rond. En vooral, ze is verknocht aan het land.
‘ s Middags zijn we in het nieuwe museum Zeitz Mocaa geweest, gevestigd in oude graansilo. Mooie tekeningen van Kentridge en heel veel animaties daarvan, vooral over machtsverhoudingen, erg interessant. Daarnaast genieten we van de omgeving, vanmorgen naar Houtbaai geweest en ook al 2 maal bij het Waterfront. Gisterenavond bij Ocean basket gegeten en vanavond met Margriet bij een Italiaan. Morgen naar Hermanus.

• 05 Oktober 2019 - 17:42

Hans:

Mooi die graansilo's, én wat 1 blauwe lucht: maar ik zie ook dreigende wolken boven de bergen; Hoe is het weer, hier in Holland vandaag één 7.
    Geniet'r van H.

• 06 Oktober 2019 - 14:38

Jenny Hopstaken:

Mooie foto’s en wat n bizar gegeven over het inkomen dat feitelijk te laag is om rond te komen. Het meest bizar wordt daardoor de gouden handdruk ☹️
    Ben vanmorgen naar Opendag geweest: opa’s en oma’s op de latten samen met de kleinkindertjes. Ondanks de regen waren er toch n aantal liefhebbers.
    Genieten jullie maar lekker inZuid Afrika.