Vrijdag 18 oktober - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Riekje en Martien Vries - WaarBenJij.nu Vrijdag 18 oktober - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Riekje en Martien Vries - WaarBenJij.nu

Vrijdag 18 oktober

Blijf op de hoogte en volg Riekje en Martien

18 Oktober 2019 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Om half 6 op, we gaan op Meerkat-safari. Meerkatten zijn stokstaartjes en wie dan aan de heuvel in Rotterdam/Blijdorp denkt heeft gelijk. Zo ziet het er uit, maar nu wel in hun natuurlijke omgeving. We hadden niet gedacht dat we een uur kunnen kijken naar 22 meerkatten, maar het is echt zo. Ze staan op rond zonsopgang, warmen zich op door zich uitgestrekt naar de zon te wenden. Zodra de zon even weg is zakken ze weer in elkaar, en volgens de gids zouden ze na een uur gaan jagen, en dat klopt precies. 1 meerkat neemt de leiding en binnen 10 minuten volgen ze allen. Op het laatste moment gaan ook de kleinsten mee.
Daarna gaan we naar een schooltje in de buurt. De Game lodge ondersteunt daadwerkelijk met toiletvoorzieningen, zorg voor eten en alles is ook geschilderd. Ziet er prima uit. De leider van de school/ cq voorschoolse opvang vertelt wat er zoal gaande is. De leiding wordt betaald door de overheid, maar vaak is er tekort. De kinderen krijgen eten en de ouders moeten 20 Rand per maand betalen ( €1,20). De ouders weigeren soms te betalen, terwijl ze het best kunnen. Er zijn 4 begeleiders op 70 kinderen. Ze hebben voor ieder kind een stoel, en ze leren ook aan tafel te eten. Na deze school moeten de kinderen 6 km lopen naar de primary-school.
We gaan daarna op stap naar de Swartbergpass. Moest mooi zijn, dat werd het ook, 22 km dirtyroad naar boven en beneden, gravel met veel gaten en stenen. Zo hadden we dat nooit meegemaakt! Maar onze auto houdt zich prima. Mooie vergezichten en vooral Riekje genietvan de airco. Terug gaan we bij de Cango caves nog wat drinken en eten, daarna naar Oudtshoorn om nog wat struisvogels te scoren. ‘ s Avonds genieten we van het eten aan het meer, we zien de hippo’s, maar ze gaan aan de andere kant het water uit. We gaan weer foto’s proberen toe te voegen maar het is niet zeker dat dat lukt.